Psycholog szkolny - p. Patrycja Paluch, tel. 693 739 677
Psychologa w naszej szkole można znaleźć w gabinecie pielęgniarskim lub w gabinecie pedagoga w następujące dni i godziny:
Środa 09.30 - 12.30
Czwartek 08.00 - 12.00
Piątek 10.30 - 14.30
Czym zajmuje się psycholog szkolny?
Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną oraz bierze aktywny udział w życiu szkoły. Mogą się do niej zgłosić wszystkie osoby tworzące szkolną społeczność (uczniowie, rodzice/opiekunowie uczniów, nauczyciele), które zmagają się z różnego rodzaju trudnościami emocjonalnymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej czy nauką szkolną. Najważniejszym celem pracy psychologa szkolnego jest zapewnienie opieki psychologicznej uczniom oraz udzielanie wsparcia rodzicom i nauczycielom. Prowadzi on indywidualne spotkania z uczniami, ale również realizuje warsztaty psychoedukacyjne mające na celu m.in. rozwój umiejętności w zakresie zarządzania swoimi emocjami, asertywności, integracji, kreatywności, a także wielu innych umiejętności społecznych będących narzędziem do radzenia sobie w codziennym życiu. Psycholog podejmuje także działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach wychowawczo - profilaktycznych na terenie szkoły.
Drogi uczniu! Jeśli:
- masz jakiś problem i nie wiesz z kim o tym porozmawiać lub jak go rozwiązać,
- czujesz się samotny bądź nierozumiany,
- stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
- boisz się chodzić do szkoły,
- źle czujesz się w swojej klasie bądź masz trudności w relacjach z uczniami ze swojej szkoły,
- czujesz się odizolowany od rówieśników albo wpadłaś/eś w towarzystwo, które robi rzeczy, które Ci się nie podobają (uważasz, że są niewłaściwe),
- ktoś Ci dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi, wymusza od Ciebie pieniądze itp.,
- masz problemy w relacjach z osobami dorosłymi (rodzicami, opiekunami, nauczycielami),
- masz trudności w nauce,
- martwisz się sytuacją w domu rodzinnym,
- ktoś z Twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy,
- często boli cię głowa albo brzuch chociaż jesteś zdrowy,
- masz problem z kontrolowaniem swoich emocji/agresji,
- zrobiłeś coś, czego bardzo żałujesz,
- jesteś nieśmiała/ły i bardzo chcesz to zmienić,
- po prostu chcesz porozmawiać lub o coś spytać,
Przyjdź – razem spróbujemy sobie z tym poradzić!
Rozmowa może sprawić, że znajdziesz sposoby rozwiązania nurtujących Cię problemów. Twoje trudności nie świadczą o tym, że jesteś inna/y, gorsza/y. Każdy ma jakieś problemy i doświadcza nieprzyjemnych emocji. Jesteś odważna/y, ponieważ umiesz przyznać się samemu przed sobą, że nie potrafisz sobie z czymś poradzić. Rozmowa to dojrzała i właściwa decyzja.
W jakiej sytuacji rodzic/opiekun może zgłosić się na konsultację?
Jeśli:
- martwi Cię zachowanie Twojego dziecka,
- chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
- niepokoją Cię jego wyniki w nauce,
- potrzebujesz wsparcia/porady w trudnej sytuacji,
- coś się dzieje w Twojej rodzinie i boisz się, jaki to będzie miało wpływ na Twoje dziecko,
- zachowanie Twojego dziecka nagle się zmieniło, ale nie wiesz dlaczego,
- Twoje dziecko jest nieśmiałe lub agresywne i chciałbyś mu pomóc to zmienić,
- chciałbyś poprawić lub pogłębić relacje ze swoim dzieckiem,
- nauczyciele zwracają uwagę, że w szkole z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego (np. ma problemy z koncentracją uwagi, ujawnia trudności w nauce, łatwo wpada w gniew, nie stosuje się do obowiązujących zasad, jest lękliwe lub wycofane),
- Twoje dziecko zachowało się w taki sposób, że czujesz się zaskoczony i chcesz się upewnić czy wszystko jest w porządku,
- inne.
W jaki sposób funkcjonować z dzieckiem podczas zaostrzających się przepisów w okresie izolacji społecznej COVID - 19?
Aktualna rzeczywistość, w której pojawiają się kolejne ograniczenia dotyczące naszego funkcjonowania, jest dla wielu z nas niemałym wyzwaniem. Obecnie zaczynamy obserwować coraz większy kryzys w zakresie zdrowia psychicznego zarówno u osób dorosłych jak i u dzieci. W przeciwieństwie jednak do nas – dziecko, w zależności od tego na jakim etapie rozwoju się znajduje – często ma ograniczone zdolności poznawcze, związane z myśleniem abstrakcyjnym, perspektywistycznym czy przyczynowo – skutkowym, co nie pozwala mu na dogłębne i holistyczne zrozumienie sytuacji, w której się znalazło. Dziecko do ok. 7 roku życia przejawia myślenie egocentryczne, spostrzegając tym samym siebie jako osobę pełniącą centralną rolę w zdarzeniach społecznych, w związku z czym może wydawać mu się, że dane wydarzenie nastąpiło z jego powodu/przez nie. Jest to szczególnie istotne z perspektywy obecnej sytuacji w naszym kraju, ponieważ od nas – dorosłych zależy to, w jaki sposób dziecko zinterpretuje zastaną rzeczywistość oraz jak będzie w niej dalej funkcjonować. Adekwatna komunikacja z dzieckiem może pomóc mu w oswojeniu się z nową rzeczywistością oraz zniwelowaniu potencjalnych szkód psychicznych, jakie może nieść za sobą okres globalnej kwarantanny. W obecnym czasie ważne jest, aby szukać wszelkich możliwych sposobów, żeby dziecko nie przemieszczało się w sposób niekontrolowany. Tym samym dziecko powinno przebywać w bezpiecznym dla niego miejscu i kontaktować się z osobami najbliższymi, których nie może w żaden sposób uniknąć. Okres pandemii w końcu się zakończy, warto już teraz zastanowić się w jaki sposób będziesz mógł zrekompensować swojemu dziecku ograniczone kontakty i stres po odbytej kwarantannie. W celu niwelowania kryzysów wewnętrznych oraz poczucia frustracji u dziecka w związku z pogłębiającą się izolacją społeczną, warto wykorzystać kilka wskazówek w konwersacji z nim. Istotne jest, aby komunikaty były formułowane do wieku rozwojowego dziecka. W zależności od okoliczności (np. powrót z zagranicy jednego z członków rodziny; odgórne nałożenie kwarantanny rodzinnej ze względu na potencjalną styczność jednego członka rodziny z COVID – 19; kolejne, sukcesywnie wprowadzane obostrzenia ze strony Rządu) – można posłużyć się poniższymi punktami: