Zajęcia logopedyczne prowadzi:
mgr Arleta Boyke
Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00-13.35
Wtorek 8.00-14.25
Środa 8.00-14.25
Czwartek 12.50-14.25
Piątek 8.00-14.25
Numer telefonu 514177239
Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.
LOGOPEDA to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy. Od września 2015r logopedą w naszej szkole jest mgr p.Arleta Boyke. ZAJĘCIA Z TERAPII LOGOPEDYCZNEJ ODBYWAJĄ SIĘ JEDEN RAZ W TYGODNIU DLA KAŻDEJ Z GRUP LUB INDYWIDUALNIE.
Zadania logopedy szkolnego:
1). Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu wad i zaburzeń mowy.
2). Wspieranie działań profilaktycznych i współpraca z nauczycielami.
3). Przeprowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia mowy uczniów.
4). Diagnoza logopedyczna uczniów wyłonionych podczas badań wstępnych.
5) .Organizowanie pomocy logopedycznej.
6). Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej.
7). Współpraca terapeutyczna z rodzicami.
8). Kierowanie wybranych uczniów do specjalistów z zakresu medycyny (laryngologii, stomatologii) i dziedzin pokrewnych( psychologii, pedagogiki).
Czy Twoje dziecko wymaga pomocy logopedycznej?
Rozwój mowy dziecka przebiega w stałej kolejności. Czas pojawiania się danych głosek w mowie jest stały, choć między rówieśnikami mogą wystąpić znaczne różnice w rozwoju mowy. Jest to kwestia indywidualna, wynikająca np. z uwarunkowań genetycznych, czy społecznych. Jednak gdy opóźnienie pojawiania się poszczególnych głosek w rozwoju mowy jest dłuższe niż pół roku – 8 miesięcy, należy zwrócić się do logopedy. Zaburzenia mowy mogą odzwierciedlać zaburzenia w rozwoju fizycznym lub psychicznym.
Prawidłowy rozwój mowy przebiega etapami, w których występują pewne cechy charakterystyczne dla danego wieku.
Dziecko trzyletnie
- Ma prawo nie wymawiać głosek sz, ż, cz, dż i trudnych grup spółgłoskowych.
- Głoska r może być wymawiana jako j lub l, ewentualnie ł.
- Ma prawo zmiękczać głoski s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż.
- Może zamiast f występować ch i odwrotnie.
- Brak wyraźnych końcówek w wypowiadanych wyrazach.
Dziecko czteroletnie
- Obserwuje się, że głoski sz, ż, cz, dż bywają jeszcze zamieniane na s, z, c, dz lub ś, ź, ć dź.
- Głoska r może być nadal zamieniana na j, l lub ł (opóźnienie pojawienia się tej głoski u dziecka nie powinno jeszcze niepokoić).
- Występuje upraszczanie grup spółgłoskowych, ale rzadsze.
Dziecko pięcioletnie
- Pojawiają się głoski: sz, ż, cz, dż, r.
Dziecko sześcioletnie
-Utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż, r.
Dziecko siedmioletnie
- Wymowa powinna być prawidłowa. Wszystkie głoski mówione prawidłowo, czysto, bez zniekształceń, bez zastępowania przez inne głoski.
DRODZY RODZICE PAMIĘTAJCIE:
- Ćwiczymy z dzieckiem 2 razy dziennie po 10 minut.
- Ćwiczenia wykonujmy wspólnie z dzieckiem przed lustrem.
- Ćwiczenia utrwalające wymowę wywołanej głoski powtarzamy każdego dnia (jeśli do utrwalania mamy np. utrwalanie głoski sz na początku wyrazu – powtarzamy te wyrazy codziennie, jeśli dziecko ma za zadanie ułożyć zdania to układa te zdania każdego dnia, jeśli odpowiedzieć na pytania do tekstu to również powtarza tę czynność codziennie, itp.).
- Ćwiczenia logopedyczne polegają na powtarzaniu. Jeśli dziecko wykonuje dane ćwiczenie pisemnie, to powinno je również powtórzyć każdego dnia ustnie .
- Jeżeli dziecko ćwicząc z Państwem poprawnie wymawia utrwalaną głoskę, to zwracamy mu również uwagę na właściwą jej wymowę poza ćwiczeniami. Dziecko w taki sposób uczy się kontrolować swoje wypowiedzi.
- Na zajęciach dziecko zawsze powinno mieć zeszyt do wpisywania zaleconych do domu ćwiczeń.