Nauka historii powinna opierać się na prawdzie, bez względu na to jaka jest aktualna koniunktura polityczna. Nie można nauczać historii w wersji czarno - białej, a dotarcie do prawdy, która czasami bywa bolesna - jest obowiązkiem i zadaniem dla każdego nauczyciela historii.
Zapraszam uczniów, rodziców i wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z informacjami bieżącymi oraz tymi, które zdążyła zagarnąć już przeszłość. Miłego przeglądania i dobrej podróży przez wielki ocean historii...
Jak pracujemy z uczniami
W swoich działaniach próbujemy dotrzeć do ucznia wieloma sposobami. Wykorzystujemy do tego m.in. prezentacje, fragm. filmów, pogadanki, mapy (również te interaktywne), organizujemy konkursy np. coroczny, cykliczny Gminny Historyczny Konkurs 1 z 10. Często nasi uczniowie uczestniczą w tych, które organizują inne instytucje. Z sukcesami biorą udział również w wielu projektach oraz akcjach.
Wspólnie z innymi nauczycielami udało się zorganizować wiele interesujących uroczystości o różnym charakterze.Przygotowane, kolejne inscenizacje z okazji rocznic Święta Niepodległości nie miałyby tak estetycznego waloru oraz głębokiego nastroju jakie wnoszą aranżacje muzyczne przygotowane z tej okazji przez kolegę, nauczyciela muzyki pana Daniela Spoczyńskiego.
Aby przybliżyć uczniom życie dawnych epok od starożytności po nowożytność, w szkole organizowane są ciekawe żywe lekcje historii (współpraca z Chorągwią Komturstwa Gniewskiego), a z miłośnikami najdawniejszej historii regionu organizujemy wyjazdy w ramach szkolnego klubu młodego archeologa (współpraca ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Łupawy "W dolinie łupawskich megalitów"). Zwiedzaliśmy tu m.in. muzeum archeologiczne i zabytki Gdańska, katedrę w Gnieźnie oraz wzięliśmy udział w ogólnopolskich festynach archeologicznych w Wietrzychowicach czy Biskupinie. Nasi uczniowie zobaczyli jak pracują archeolodzy w pracy codziennej (Czarnówko), a osobiście mogli zapoznać się z działaniem wykrywacza metalu.
Co roku intensywnie pracowaliśmy nad wynikami zewnętrznymi z historii i wos. Wyniki naszych uczniów często były wysokie, a co niektórzy kończyli egzamin wynikiem 100%. W szkole podstawowej historia wróci na egzamin jako przedmiot fakultatywny za dwa lata.
Kilkoro uczniów znacznie ułatwiło sobie drogę do szkół średnich poprzez ciężką pracę i udział w etapie Wojewódzkim Historycznego Konkursu Kuratoryjnego. Sześciokrotnie doczekaliśmy się dumnych finalistów.
Jeśli chodzi o wydarzenia współczesne i bieżące - organizujemy prawybory oraz debatujemy o aktualnej sytuacji w kraju i na świecie. Zdarza się, że wcielamy się w postacie z pierwszych stron, aby np. zaprezentować kandydatów w wyborach na prezydenta Rzeczpospolitej. Taka okazja dla naszych uczniów będzie już za pół roku.
Bardzo ważnym elementem lekcji bywa dyskusja, w której bardzo cenimy sobie zabieranie głosu przed uczniów, aby mogli przedstawić swoją argumentację w wypowiedzeniu się na dany temat.
Staramy się podejmować działania, aby każdy uczeń wyszedł z zajęć nie tylko z odpowiednim zakresem wiedzy, ale w szczególności - wartości.
nauczyciel Sławomir Hinca
Zachęcamy do aktualnych konkursów z zakresu historii i wos w roku 2019/2020
Zainteresowanych udziałem serdecznie zapraszam i służę pomocą podczas zajęć oraz w poniedziałki na 7-8 godzinie lekcyjnej.
- V Edycja Młodzieżowej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie http://www.kuratorium.gda.pl/v-edycja-mlodziezowej-olimpiady-wiedzy-o-spoleczenstwie/
- Wojewódzki Konkurs Kuratoryjny z Historii - http://www.kuratorium.gda.pl/wp-content/uploads/2019/09/4.-historia.pdf
- Historia pieniądza - https://fundacjaimperio.pl/zapraszamy-do-udzialu-w-konkursie-historia-pieniadza/
- Konkurs plastyczny - "Zaślubiam Cię... Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje" z okazji stulecia Zaślubin Polski z morzem - informacje u nauczyciela i na szkolnej gazetce
Spróbuj swojej szansy!
Wymagaj od siebie, choćby inni od Ciebie tego nie wymagali
Jan Paweł II
Co nieco już się nam udało
Konkurs, projekt |
Uczniowie |
Osiągnięcie |
Kiedy |
Kuratoryjny Wojewódzki Konkurs Historyczny - gimnazjum |
Marek Horbal Magdalena Zawadzka (dwukrotnie) Eryk Kwiatkowski Michał Baksalerski Kacper Ikała |
finaliści |
2003-2019 |
Wojewódzki projekt IPN „Trudne powroty, ciężkie wybory – losy żołnierzy walczących w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie”
|
Hubert Szewczyk Franciszek Wekwert Maksymilian Habza Hieronim Wenta |
I miejsce za projekt "Ignacy Moskalonek - bohater z Potęgowa" |
2017 |
Sejm Dzieci i Młodzieży |
Olaf Kosowski Iwo Szempruch |
Posłowie SDiM |
2018 |
Antyczny świat Greków i Rzymian |
Joanna Podlewska |
Laureat i wyróżnienie |
2004 oraz 2005 |
Wojewódzki konkurs "Moja szkoła w Unii Europejskiej -Akademia Młodego Dyplomaty" |
Justyna Celban |
III m. laureat |
2013 |
Ogólnopolski Konkurs "Sokrates" z WOS |
Aleksandra Dwornicka Wiktoria Celban |
finalistki |
2019 |
Ogólnopolski konkurs dla nauczycieli „Moja Niepodległa”- organizowany przez IPN pod patronatem MEN |
nauczyciel |
laureat (wspólnie z p. D. Spoczyńskim) za scenariusz inscenizacji "Polaków dysputy o Polsce" |
2018 |
Nagroda Ireny Sendlerowej - "Za Naprawianie Świata" |
wyróżnienie |
2014 |
|
Rola instytucji unijnych w życiu młodego człowieka - konkurs na scenariusz organizowany przez CEN Gdańsk |
laureat za scenariusz zajęć |
2009 |
|
Ogólnopolski konkurs historyczny dla nauczycieli "Drogo do wolności" - organizowany przez IPN oraz Fundacja Centrum Solidarności |
wyróżnienie za scenariusz zajęć "Dwie okupacje - niemiecka i sowiecka" |
2003 |
Wybrane publikacje:
Walory przyrodniczo - architektoniczne gminy Potęgowo, 2003
System rządów totalitarnych na przykładzie Kambodży (Kampuczy) 1975-1979, 2006
Bezpieczeństwo uczniów ZS w Potęgowie, 2014
Na zdj. Daniel Spoczyński i Sławomir Hinca (zamek w Trokach na Litwie). Wyjazd studyjny na Litwę, Śladami polskości maj/czerwiec 2019 r.