historia

wos

Nauka historii powinna opierać się na prawdzie, bez względu na to jaka jest aktualna koniunktura  polityczna.  Nie można nauczać  historii w wersji czarno - białej,   a dotarcie do prawdy,  która czasami bywa bolesna - jest obowiązkiem i zadaniem dla każdego nauczyciela historii.

Zapraszam uczniów, rodziców i wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z informacjami bieżącymi oraz tymi, które zdążyła zagarnąć już przeszłość.  Miłego przeglądania i dobrej podróży przez wielki ocean historii...

woskonJak pracujemy z uczniami

       W swoich działaniach próbujemy dotrzeć do ucznia wieloma sposobami. Wykorzystujemy do tego m.in. prezentacje,  fragm. filmów,  pogadanki, mapy (również te interaktywne), organizujemy konkursy np. coroczny, cykliczny  Gminny Historyczny Konkurs 1 z 10. Często nasi  uczniowie uczestniczą w tych,  które organizują inne instytucje. Z sukcesami biorą udział również  w wielu projektach oraz akcjach.

Wspólnie z innymi nauczycielami udało się zorganizować wiele interesujących uroczystości o różnym charakterze.Przygotowane, kolejne inscenizacje z okazji rocznic Święta Niepodległości nie miałyby  tak estetycznego waloru oraz   głębokiego nastroju jakie wnoszą  aranżacje muzyczne przygotowane z tej okazji przez kolegę, nauczyciela muzyki pana Daniela Spoczyńskiego.

 Aby przybliżyć uczniom życie dawnych epok od starożytności po nowożytność, w szkole organizowane są  ciekawe żywe lekcje historii (współpraca z Chorągwią Komturstwa Gniewskiego), a z miłośnikami najdawniejszej  historii regionu organizujemy wyjazdy  w ramach szkolnego klubu młodego archeologa (współpraca ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Łupawy  "W dolinie łupawskich  megalitów"). Zwiedzaliśmy tu  m.in. muzeum archeologiczne i zabytki Gdańska, katedrę w Gnieźnie oraz wzięliśmy udział w ogólnopolskich festynach archeologicznych  w Wietrzychowicach czy Biskupinie. Nasi uczniowie zobaczyli jak pracują archeolodzy w pracy codziennej (Czarnówko), a osobiście mogli zapoznać się z działaniem wykrywacza metalu.

Co roku intensywnie pracowaliśmy nad wynikami zewnętrznymi z historii i wos. Wyniki naszych uczniów często były wysokie, a co niektórzy kończyli egzamin wynikiem 100%. W szkole podstawowej historia wróci na egzamin jako przedmiot fakultatywny za dwa lata.

Kilkoro uczniów znacznie ułatwiło sobie drogę do szkół średnich poprzez ciężką pracę i udział w etapie Wojewódzkim Historycznego Konkursu Kuratoryjnego. Sześciokrotnie doczekaliśmy się dumnych finalistów.

Jeśli chodzi o wydarzenia współczesne  i bieżące - organizujemy prawybory oraz  debatujemy o aktualnej sytuacji w kraju  i na świecie.  Zdarza się, że wcielamy się w postacie z pierwszych stron, aby np. zaprezentować kandydatów w wyborach na prezydenta Rzeczpospolitej. Taka okazja dla naszych uczniów będzie już za pół roku.

Bardzo ważnym elementem lekcji bywa dyskusja, w której bardzo cenimy sobie zabieranie głosu przed uczniów, aby mogli przedstawić swoją argumentację w wypowiedzeniu się na dany temat.

Staramy się  podejmować  działania, aby  każdy uczeń  wyszedł z zajęć  nie tylko z odpowiednim  zakresem wiedzy, ale w szczególności - wartości.

nauczyciel Sławomir Hinca

ksiazka

Zachęcamy do aktualnych konkursów z zakresu historii i wos  w roku 2019/2020 

Zainteresowanych udziałem serdecznie zapraszam i służę pomocą podczas zajęć oraz  w poniedziałki na 7-8 godzinie lekcyjnej.

 

  1. V Edycja Młodzieżowej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie http://www.kuratorium.gda.pl/v-edycja-mlodziezowej-olimpiady-wiedzy-o-spoleczenstwie/
  2. Wojewódzki Konkurs Kuratoryjny z Historii - http://www.kuratorium.gda.pl/wp-content/uploads/2019/09/4.-historia.pdf
  3. Historia pieniądza - https://fundacjaimperio.pl/zapraszamy-do-udzialu-w-konkursie-historia-pieniadza/
  1. Konkurs plastyczny - "Zaślubiam Cię... Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje" z okazji stulecia Zaślubin Polski z morzem - informacje u nauczyciela i na szkolnej gazetce

Spróbuj swojej szansy!

Wymagaj od siebie, choćby inni od Ciebie tego nie wymagali

Jan Paweł II

cytattolstoj

Co nieco już się nam udało

naszesukcesy

Konkurs, projekt

Uczniowie

Osiągnięcie

Kiedy

Kuratoryjny Wojewódzki Konkurs Historyczny - gimnazjum

Marek Horbal

Magdalena Zawadzka  (dwukrotnie)

Eryk Kwiatkowski

Michał Baksalerski

Kacper Ikała

finaliści

2003-2019

Wojewódzki projekt  IPN „Trudne powroty, ciężkie wybory – losy żołnierzy walczących

w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie” 

 

Hubert Szewczyk

Franciszek Wekwert

Maksymilian Habza

Hieronim Wenta

fotokonkurs

I miejsce

za projekt

"Ignacy Moskalonek - bohater  z Potęgowa"

2017

Sejm Dzieci i Młodzieży

Olaf Kosowski

Iwo Szempruch

olaf

Posłowie

SDiM

2018

Antyczny świat Greków            i Rzymian

Joanna Podlewska

Laureat i wyróżnienie

2004 oraz 2005

Wojewódzki konkurs "Moja szkoła w Unii Europejskiej -Akademia Młodego Dyplomaty"

Justyna Celban

III m.

laureat

2013

Ogólnopolski Konkurs "Sokrates" z WOS

Aleksandra Dwornicka

Wiktoria Celban

finalistki

2019

Ogólnopolski konkurs dla nauczycieli „Moja Niepodległa”- organizowany przez IPN pod patronatem MEN

nauczyciel

laureat

(wspólnie z p. D. Spoczyńskim)

za scenariusz inscenizacji "Polaków dysputy o Polsce" 

2018

Nagroda  Ireny Sendlerowej - "Za Naprawianie Świata"

wyróżnienie

2014

Rola instytucji unijnych  w życiu młodego człowieka - konkurs na scenariusz organizowany przez CEN Gdańsk

laureat

za scenariusz zajęć

2009

Ogólnopolski konkurs historyczny dla nauczycieli "Drogo do wolności"  - organizowany przez IPN oraz  Fundacja Centrum Solidarności

wyróżnienie za scenariusz zajęć

"Dwie okupacje - niemiecka  i sowiecka"

2003

Wybrane publikacje:

Walory przyrodniczo - architektoniczne  gminy Potęgowo,  2003

System rządów totalitarnych na przykładzie Kambodży (Kampuczy) 1975-1979, 2006

Bezpieczeństwo uczniów  ZS w Potęgowie, 2014

slawekidaniel

Na zdj. Daniel Spoczyński i Sławomir Hinca (zamek w Trokach na Litwie).  Wyjazd studyjny na Litwę, Śladami polskości maj/czerwiec 2019 r.

Dodatkowe informacje