Pola, uczennica SP w Lęborku bardzo kocha zwierzęta i w przyszłości chce zostać weterynarzem.
Chcąc pomóc zwierzętom zorganizowała zbiórkę karmy dla psów i kotów przebywających w schronisku.
W związku z powyższym proszę społeczność SP w Potęgowie o włączenie się w zbiórkę, która pozwoli spełnić marzenie Poli, jak również pomoże zwierzętom przebywającym w schronisku.
Pokażmy, że lubimy pomagać!
Akcja potrwa do 28 lutego, wszelkie zakupione artykuły można zostawiać w sali 24 lub 20.
*można przynosić również koce.
A. Jagielska
Walentynki w naszej szkole – nie tylko dla zakochanych ...
Uczucie tak piękne i potężne, doczekało się swojego święta - 14 lutego miłość celebrują zakochani. Walentynki to jednak nie tylko skomercjalizowane amerykańskie święto, które pojawiło się w polskim kalendarzu uroczystości.
To dzień, kiedy warto przypomnieć sobie kogo i za co kochamy, lubimy, cenimy. To okazja, aby wyrazić nasze uczucia i złożyć życzenia walentynkowe w oryginalny sposób. Tak też stało się w naszej szkole. Do tego dnia szykowaliśmy się wcześniej. Samorząd Uczniowski zbierał kartki walentynkowe, aby 14 lutego wyświetlić miłe słowa na wiszącym na naszym holu głównym szkolnym telewizorze. Kartki wręczała "poczta walentynkowa", a dodatkowo na przerwach między zajęciami każdy mógł wspomóc szkolne koło PCK i Samorząd Uczniowski, kupując frytki oraz drewniane zakładki do książek. Za te ostatnie dziękujemy p. Arturowi Małkowi a za ich ozdobienie p. Marzenie Jasińskiej. Zebraliśmy 314 zł. Na koniec dnia uczniowie klas 4-8 mogli uczestniczyć w karnawałowo-walentynkowej dyskotece szkolnej. I choć jest już po Walentynkach, pamiętajmy, by pielęgnować takie wartości jak miłość i przyjaźń - każdego dnia.
21 LUTEGO
MIĘDZYNARODOWY
DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
Co dwa tygodnie znika bezpowrotnie jeden język, a jednocześnie ogromna część związanego z nim bogactwa intelektualnego i kulturalnego - alarmują językoznawcy. Obchodzony 21 lutego pod patronatem UNESCO Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma zwrócić uwagę świata na ten problem.
Połowa spośród ponad 6,5 tys. języków, którymi mówi się na świecie, jest zagrożona wyginięciem. Czarny scenariusz przewiduje, że do końca XXI wieku przetrwa zaledwie jedna dziesiąta z obecnie używanych języków; optymiści szacują, że pod koniec obecnego stulecia będzie w użyciu jeszcze połowa z nich. Z najnowszych statystyk wynika, że co dwa tygodnie znika bezpowrotnie jeden język, a jednocześnie ogromna część związanego z nim bogactwa intelektualnego i kulturalnego. Prognozy te pochodzą z raportu UNESCO, które w 1999 r. ustanowiło Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego dla podkreślenia bogactwa różnorodności językowej świata, a także w celu zwrócenia uwagi na liczbę języków zagrożonych i ginących.
Obecnie na świecie używa się 6-7 tys. języków, jednak dokładne ustalenie tej liczby utrudnia brak zgody wśród językoznawców co do klasyfikacji niektórych dialektów jako odrębnych języków. Najpopularniejsze języki ojczyste to: mandaryński (1170 mln użytkowników), angielski (1135 mln), hiszpański (450 mln), hindi (400 mln) i arabski (350 mln) (wg publikacji "Języki świata" UNESCO z 2008 r.).
Uwzględniwszy trudności z rozróżnianiem odrębnych języków i dialektów, językoznawcy szacują, że w historii ludzkości istniało ok. 13 tys. języków. Z upływem wieków niektóre z nich zanikały i ginęły, specjalistów niepokoi jednak tempo, jakie ten proces przybrał w ostatnich latach. Obecnie główną przyczyną wymierania języków jest wypieranie jednych przez inne, w miarę jak użytkownicy języków mniejszościowych zaczynają się posługiwać językami dominującymi, kojarzonymi z prestiżem lub bogactwem.
Do najbardziej zagrożonych należą języki Aborygenów oraz języki afrykańskie, a także dialekty indiańskie i niektóre języki plemion z Indii, m.in. z Andamanów. 80 proc. mieszkańców Ziemi posługuje się 83 językami. Przetrwanie 3500 najrzadszych zależy zaledwie od 0,2 procent ludzkości. Najbardziej zagrożone są te używane wyłącznie w mowie, bo umierają wraz z ostatnimi ludźmi, którzy nimi władają. Znane są jednak przypadki, gdy dało się odwrócić los ginącego języka. W Walii edukacja dwujęzyczna doprowadziła do tego, że wiele dzieci mówi po walijsku lepiej niż ich rodzice.
Najbardziej udaną próbą przywrócenia życia językowi jest przypadek hebrajszczyzny. Oryginalny język Starego Testamentu nie był używany na co dzień od setek lat poza liturgią żydowską. Poczynając od XIX w., hebrajski zaczął być używany w Palestynie wśród członków ruchu kierowanego przez Eliezera Ben-Jehudę (1858-1922), którego syn był pierwszym użytkownikiem języka nowohebrajskiego. Po założeniu państwa Izrael w 1948 r. hebrajskiego uczono w izraelskich szkołach, a imigranci przechodzili na hebrajski, co niestety odbyło się kosztem innych języków tradycyjnie związanych z kulturą żydowską, jak jidysz lub romański ladino. Podjęto wysiłki dla ocalenia dialektów prowansalskich i gaskońskich we Francji, a nawet przywrócenia do życia wymarłych języków np. z wyspy Man (Morze Irlandzkie).
Środki masowego przekazu bywają obwiniane o szerzenie języków większości kosztem języków lokalnych, ale zarzuty wobec współczesnych mediów nie zawsze są słuszne. Internet już teraz służy propagowaniu zagrożonych języków - np. galicyjskiego, prowansalskiego, gaskońskiego, a nawet aborygeńskich języków Australii.
UNESCO opracowało "Atlas języków zagrożonych", gdzie można znaleźć dane na temat 3 tys. języków. Z obszarem Polski związanych jest osiem z nich: kaszubski, białoruski, jidisz, rusiński, romski, poleski, wiliamowicki (pochodzący od wschodnioniemieckiego, którym mówi obecnie około 70 starszych mieszkańców miasteczka Wiliamowice koło Bielska Białej), a także słowiński, który od lat 60. XX wieku uważany jest za wymarły. Polszczyzna jest jednym z 25 największych języków na świecie, posługuje się nią ponad 40 mln ludzi w Polsce i poza jej granicami.
Na datę obchodów Dnia Języka Ojczystego wybrany został 21 lutego, upamiętniający wydarzenia 1952 r., kiedy to w Dhace doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego – bengalskiego – za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan.
Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego chcemy wszystkich zaprosić do obejrzenia 6 krótkich odcinków (na naszym profilu na Facebooku) o dziejach polszczyzny:
1. Polszczyzna jako język słowiański.
2. Powstanie języka polskiego.
3. Rozwój polszczyzny w średniowieczu.
4. Najstarsze zabytki piśmiennictwa.
5. Renesans i polszczyzna.
6. Polszczyzna barokowa i sarmacka
A. Zganiacz
III miejsce w Powiatowych Igrzyskach Młodzieży Szkolnej w Koszykówce Dla Dziewcząt klas 7-8
4 lutego2020 r. moje uczennice zagrały w półfinale powiatowym w koszykówkę. Spotkały się z dziewczętami ze szkół w Dębnicy Kaszubskiej (gospodarz ), Wrześciu i Smołdzinie. Z zespołem z Wrześcia i wygranym meczem 11:8, trafiły razem z dwoma innymi szkołami z drugiej grupy, tj. SP 3 w Ustce i Kobylnicą , do finału powiatowego. Odbył się on 17 lutego 2020 r. w Kobylnicy. Tam dziewczęta w składzie: Maja Lubrycht, Martyna Piołunkowska, Maja Boguszewska, Ola Jagielska, Klaudia Rychert, Klaudia Lubrycht, Julia Wesołowska, Marta Małek, Kasia Kotusiewicz, Natalia Brzezicka, Amelia Mańkowska, wywalczyły brązowe medale w koszykówce.
Gratulacje :)
Tamara Kaśnicka
Geografia to jeden z najbardziej „życiowych” przedmiotów w szkole. Wszystko to, co blisko, wokół siebie, a także miejsca dalekie, odległe w przestrzeni i w czasie. To na geografii poznajemy prawa rządzące przyrodą i ekonomią, analizujemy zagadnienia dotyczące gospodarki i polityki różnych państw. Zaczynamy rozumieć świat. Uczniowie klas 8 naszej szkoły doskonale o tym wiedzą. Hubert Szewczyk, Maksymilian Habza, Jakub Ziółkowski, Hieronim Wenta wzięli udział w jednym z najtrudniejszych konkursów wiedzy - konkursie kuratoryjnym. Do konkursu przygotowywali się kilka lat, a ich sukcesy to wynik wytrwałości w nauce. Jak to mówią, opłacało się. Z dumą ogłaszamy, iż Maksymilian, Jakub oraz Hieronim dostali się do etapu powiatowego, natomiast Hubert Szewczyk uzyskał tytuł laureata - jednego z 16 uczniów z całego województwa pomorskiego, który niewątpliwie zna odpowiedź na pytania dotyczące Korony Ziemi, atrakcji górskich czy ulubionej mapy politycznej świata.
Co więcej, na Huberta czekają wszystkie szkoły ponadpodstawowe
Gratulujemy naszym chłopakom i zachęcamy do udziału w konkursach z każdego interesującego was przedmiotu. Nigdy nie jest za późno.
Anna Jagielska
Co roku już od wielu lat, nasi uczniowie próbują swoich sił w Wojewódzkim Konkursie Obcojęzycznej Poezji Miłosnej w Kobylnicy. Na deskach sali widowiskowej reprezentują naszą szkołę na wysokim poziomie. To nie tylko zasługa pamięciowego opanowania tekstu wiersza. To coś dużo więcej - wiara we własne możliwości, swoboda w obcowaniu z publicznością, zrozumienie przekazu jaki niesie ze sobą utwór poetycki, i najważniejsze, upór w dążeniu do celu. 14 lutego Martyna Piołunkowska z kl. VIIb zajęła II miejsce prezentując wiersz Pabla Nerudy "And now ,you're mine", a Helena Kaczmarek z kl. Va zajęła III miejsce opowiadając o miłości słowami E. E. Cummings w utworze "Somewhere, I have never travelled". Na słowa uznania zasługuje także Maksymilian Klimczyk, który świetnie opowiedział o miłości między kotem a sową w wierszu "The owl and the pussycat” Edwarda Lear’a na etapie szkolnym konkursu.
Ogromne gratulacje dla naszych uczennic. Zachęcamy do udziału we wszelkiego rodzaju konkursach oferowanych przez naszą szkołę – zawsze jest duża szansa zwycięstwa :-)