1) Unikajmy podawania dziecku smoczka typu "gryzak", zwracajmy uwagę, aby dziecko nie ssało palca. Następstwem tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadzą do wad wymowy, np. wymowa międzyzębowa.

2) W trakcie rozmowy z dzieckiem unikajmy zdrobnień i spieszczeń (języka dziecinnego), dostarczajmy dziecku prawidłowy wzorzec językowy danego słowa.

3) Nie zaniedbujmy chorób uszu, gdyż nie leczone mogą prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do dyslalii lub niemoty.

4) Nie gaśmy naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.

5) Nie poprawiajmy wymowy dziecka żądając, by kilkakrotnie powtarzało dane słowo. Niech z naszego języka znikną słowa :"Powtórz ładniej", "Powiedz lepiej". Wychowanie językowe to nie tresura.

6) Nie zawstydzajmy, nie karzmy dziecka za wadliwą wymowę.

7) Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w tym okresie naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy. Często prowadzi to do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania.

8) Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do wymawiania zbyt

trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać. W ten sposób przyczyniamy się do powstawania błędnych nawyków artykulacyjnych, trudnych do zlikwidowania.

Dziesięć zasad domowej profilaktyki logopedycznej dla rodzica

            Drodzy Rodzice:

1. Włączajcie się do świadomej oraz systematycznej obserwacji dziecka.

2. Analizujcie przyrost umiejętności językowo komunikacyjnych dziecka, a w przypadku słabego przyrostu kontaktujcie się z 3. zaufanym specjalistą lekarzem pediatrą, logopedą, nauczycielem.

3. Zawsze mówcie zrozumiale do dziecka – bądźcie najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy uczcie dzieci powtarzać.

4. Nagradzajcie często swoje dzieci uśmiechem, gestem, słowem, ale wyznaczajcie równieżgranice.

5. Jak najwcześniej osłuchujcie dziecko ze słowem, czytając dziecku uczycie je obcować z książkami i dbać o nie.

6. Często żartujcie z dzieckiem, uczcie je wyliczanek oraz prostych piosenek.

7. Zapewniajcie dziecku wiele okazji do ruchu, zabawy i pracy twórczej – stwarzajcie warunki do rysowania i malowania.

8. Dbajcie o odpowiednią dietę dziecka - zróżnicowaną, wzbogaconą o witaminy, mikro i makroelementy.

9. W razie obserwowanych trudności rozwojowych, edukacyjnych dziecka pamiętajcie o konsultacji z pedagogiem lub psychologiem.

10. Szanujcie indywidualność dziecka i uczcie je samodzielności w każdej dziedzinie życia.

rys logopedii

ZAPRASZAMy NA DZIEŃ

DIAGNOZ LOGOPEDYCZNYCH

w zespole szkół w potęgowie

oczekujemy na państwa 16 marca 2016

w godz. od 8.00 do 14.30 i od 16.00 do 18.00

     Szanowni Państwo, Nauczyciele oraz Rodzice!!!

Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy organizujemy w naszej Szkole Dzień Diagnoz logopedycznych dla wszystkich zainteresowanych osób

Jeśli niepokoi Was mowa Waszego dziecka (obojętnie ile ma lat) jej rozwój przebiega nieprawidłowo, znacząco się opóźnia lub jej jakość budzi wątpliwości skonsultujcie się z logopedą

Rejestracja osób zainteresowanych badaniem logopedycznym realizowana jest pod numerem telefonu: 59 8115 321

do 14 marca 2016 roku

PORADY, DIAGNOZOWANIE -UDZIELA I PRZEPROWADZA LOGOPEDA SZKOLNY mgr Arleta Boyke

 

Europejski Dzień Logopedy 6.03.2016

KONSULTACJE ON-LINE

W ramach ogólnopolskich konsultacji on-line pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.neurologopedzi specjaliści z zakresu
wczesnej interwencji udzielać będą odpowiedzi na pytania :

• zakres działań neurologopedy u noworodka,
np. zaburzenia ssania, połykania, odruchy, itd.
• czynności pokarmowe a rozwój mowy począwszy od okresu niemowlęcego, np. przebieg rozwoju mowy, zaburzenia
• stymulacja mowy u małych dzieci

Porad udzielać będą:
• Kamila Dworzańska - neurologopeda, specjalista w zakresie
wczesnej interwencji logopedycznej,
• Joanna Król - neurologopeda,
• Lilianna Borowicz-Lech - neurologopeda, specjalista w zakresie
wczesnej interwencji logopedycznej,
• Kamila Majder-Schulz - neurologopeda, oligofrenologopeda
• Alina Siemianowska- Bloch - neurologopeda, surdologopeda

NA PYTANIA CZEKAMY DO 6 MARCA 2016 ROKU

UWAGA!

OD 1 DO 8 MARCA OBCHODZONY JEST

TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI LOGOPEDYCZNEJ

w dniach 2-3 marca 2016 r. w klasach I - III szkoły podstawowej odbędą się zajęcia logopedyczne dla dzieci

ŚRODA 2.03.2016 r. 1 lekcja-KL.IA, IB 2 lekcja IC, IIA

CZWARTEK 3.03.2016 r. 1 lekcja-KL.IIB, IIC 2 lekcja –IIIA,IIIB

(PRZEWIDYWANY CZAS ZAJĘĆ 20 MINUT NA KAŻDĄ KLASĘ)

                                                                                          ARLETA BOYKE

Dodatkowe informacje