Spotkanie z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów

     Dziś, 27 kwietnia odbyło się spotkanie z ekspertem w dziedzinie finansów, w ramach projektu „Złote Szkoły NBP”. Tym razem ekspertem był Powiatowy Rzecznik Konsumentów, p. Jan Leonczuk. Temat tego spotkania to „Bezpieczne zakupy i zaciąganie zobowiązań finansowych, a znajomość praw konsumenckich”. Wzięli w nim udział uczniowie z klas 7 i 8 naszej szkoły, oczywiście w aplikacji Teams. Rzecznik powoływał się przede wszystkim na zapisy ustaw odnoszące się do praw konsumenta, zasad reklamacji, dużym zainteresowaniem cieszyły się przykłady przytaczane przez pana Leonczuka. Pan rzecznik przybliżył uczniom sprawy związane ze swoją pracą: prawa konsumentów, dochodzenie roszczeń, pojęcie gwarancji i rękojmi oraz własności. Dzięki wiedzy wyniesionej z tego spotkania młodzi ekonomiści będą uważniej czytać umowy, które podpisują, zwłaszcza fragmenty „drobnym drukiem”, skuteczniej egzekwować swoje prawa, a przede wszystkim będą wiedzieć do kogo zwrócić się o pomoc w razie, gdy prawa konsumenta zostaną naruszone. Młodzież aktywnie uczestniczyła w spotkaniu, zadając pytania i uzyskując wyczerpującą odpowiedź. Pan Leonczuk opowiadał bardzo ciekawie, używając takiego słownictwa, aby poruszane zagadnienia były zrozumiałe dla młodzieży.

rzecznik

     Dziś również uczniowie klas 8 wzięli udział w warsztatach online, w ramach projektu „Złote szkoły”, jako uzupełnienie piątkowej debaty, poprowadzonych przez dyrektora naszej szkoły p. Leszka Domaszka. Uczniowie dowiedzieli się za pomocą jakich aplikacji, korzystając z wersji demonstracyjnej i wirtualnych pieniędzy mogą rozpocząć swoją przygodę z rynkiem wymiany walut. Celem zajęć było promowanie wiedzy o rynku walutowym wśród uczniów. Niestety z inwestowaniem prawdziwych pieniędzy muszą poczekać do ukończenia 18 roku życia, jednak już teraz mogą spróbować swoich sił i poćwiczyć.

B. Kochańska

forex

 

    W dniu 23 kwietnia 2021 roku w naszej szkole, w ramach programu „Złote Szkoły NBP”,  odbyła się debata na temat "Potęgowska debata o przyszłości moich finansów". W debacie uczestniczyli uczniowie klas ósmych, poprowadził ją opiekun projektu p. Sławomir Hinca. Uczniowie dyskutowali oczywiście online, za pomocą aplikacji Teams. Na początku prowadzący przedstawił  krótki wykład wprowadzający do tematu finansów osobistych i ich inwestowania.

   Pierwszym zagadnieniem, nad którym dyskutowano był problem „Czy w Polsce należy wprowadzić walutę Euro”, część uczniów przedstawiła argumenty za wprowadzeniem tej waluty, natomiast znaleźli się też sceptycy takiego rozwiązania. Następnie uczniowie dyskutowali nad zagadnieniem, czy gdyby mieli kupić dom/mieszkanie/rozbudować firmę zdecydowaliby się na wzięcie kredytu. Ponieważ uczestnicy debaty mieli już spotkania z ekspertami bankowości, więc w temacie kredytów mają sporą wiedzę, dyskusja była burzliwa, uczniowie wykazali się znajomością tematu i podawali różne swoje rozwiązania tego zadania. Ostatnim zagadnieniem poruszonym w debacie było zastanowienie się czy mając odłożoną sumę pieniędzy uczniowie zainwestowaliby w akcje, obligacje, czy może w jakieś inne rozwiązanie.

  Po dyskusji młodzież poszerzyła swoją wiedzę na temat ekonomii i lokowania w przyszłości własnych pieniędzy. Sztuka zarządzania własnymi pieniędzmi, umiejętność kontrolowania wydatków czy też mądre budowanie bezpieczeństwa finansowego to umiejętności, które procentują przez całe życie. Warto je doskonalić od najmłodszych lat! Projekt jest świetną okazją, by przekazać młodzieży wiedzę potrzebną do rozwoju finansowego w przyszłości.

Jutro, 27 kwietnia nasi uczniowie klas 7 i 8 odbędą kolejne spotkanie z ekspertem, tym razem będzie to Powiatowy Rzecznik  Konsumentów, p. Jan Leonczuk.

B. Kochańska

 

Kolejna edycja Międzynarodowego Konkursu Matematycznego "KANGUR" już za nami.

Konkurs odbył się 22 kwietnia 2021 roku. Wzięło w nim udział 16 uczniów naszej szkoły.

Uczniowie rozwiązywali zadania w trzech kategoriach:

„Maluch”   – klasy III                     

„Benjamin” – klasy VI           

„Kadet” – klasy VII i VIII. 

Cieszy nas, że w tej grupie znalazło się aż 7 uczniów z klasy III a.                  

Każdy uczestnik Konkursu otrzymał  układankę przestrzenną  w formie   breloczka                                                

                                            Na wyniki Konkursu czekamy do  maja.

B. Princ

Zasadziliśmy przy naszej szkole staropolskie odmiany jabłoni, grusz i śliw.

W sumie nasz mini sad ma 10 drzewek owocowych.

230 lat Konstytucji 3 maja!

konstytucja3maja

Uwaga!

Konkurs dla uczniów i rodziców!

Zgodnie z zapowiedzią zamieszczamy pytania

dotyczące znajomości Ustawy Rządowej  z 3 maja  1791 roku.

Trzy pierwsze osoby spośród uczniów i osobno – spośród rodziców, którzy odeślą prawidłowe odpowiedzi

 na email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 otrzymają dyplomy oraz  nagrody książkowe.

Uwaga! W konkursie nie mogą wziąć udział nauczyciele historii oraz osoby mające historyczne wykształcenie.

 

Pytania dla rodziców -10

  1. Kto był marszałkiem podczas Sejmu Wielkiego (Czteroletniego)?
  2. Jakie trzy stronnictwa polityczne można wyróżnić podczas obrad Sejmu Wielkiego?
  3. Gdzie (nazwa budynku) odbyły się obrady Sejmu, który zatwierdził Konstytucję?
  4. Jak (z łaciny) nazywała się zasada, która pozwalała pojedynczemu posłowi na zerwanie sejmu, a którą zniosła Konstytucja 3 maja?
  5. Jaki ustrój polityczny wprowadzała Konstytucja 3 maja?
  6. Jak nazywał się poseł, który zagroził zabiciem swojego syna, jeśli Konstytucja zostanie uchwalona?
  7. Rok po uchwaleniu Konstytucji zawiązana została konfederacja, która walnie przyczyniła się do interwencji rosyjskiej i upadku Konstytucji. Jak się nazywała?
  8. O ile lat wcześniej niż Polska, Stany Zjednoczone uchwaliły pierwszą w świecie Konstytucję?
  9. Jaki kraj w Europie utworzył drugą Konstytucję w Europie, cztery miesiące po polskiej?
  10. Po klęsce z Rosją w „wojnie o Konstytucję” 1792 roku, nastąpił drugi rozbiór Polski (1793 r.). Jakie państwa wzięły w nim udział?

Pytania dla uczniów -15

  1. Na początku XVI wieku uchwalono akt prawny mający w nazwie „konstytucja”. Ograniczał on uprawnienia monarchy. Jaka była pełna nazwa tego aktu?
  2. Z jakim państwem w roku 1790 Rzeczpospolita zawarła sojusz zaczepno-odporny?
  3. Które stronnictwo Sejmu Czteroletniego zajmowało stanowisko przeciwne wprowadzaniu jakichkolwiek zmian politycznych w Polsce?
  4. Konstytucja maja wprowadzała zmiany społeczno-polityczne. Jaki stan społeczny w Polsce został niemal zrównany w kwestiach politycznych ze szlachtą?
  5. Jak określamy rodzaj wyboru króla przez szlachtę, który miał być zlikwidowany w myśl Konstytucji 3 maja?
  6. Jaki ustrój polityczny wprowadzała Konstytucja 3 maja?
  7. Jak (z łaciny) nazywała się zasada, która pozwalała pojedynczemu posłowi na zerwanie sejmu, a którą zniosła Konstytucja 3 maja?
  8. Gdzie (nazwa budynku) odbyły się obrady Sejmu, który zatwierdził Konstytucję?
  9. Przyjęcie Konstytucji odbyło się w warunkach zamachu stanu. Ilu posłów i senatorów przybyło na obrady? (na ogólną liczbę ok. 500)
  10. Jak określamy szlachtę, która nie posiadała żadnego majątku?
  11. W wojnie z Rosją w 1792 r. (wojna „w obronie Konstytucji”) Polacy odnieśli zwycięstwo w jednej z bitew z Rosjanami pod Zieleńcami. Kto stał na czele polskich wojsk?
  12. W nierozstrzygniętej bitwie pod Dubienką wojskami polskimi dowodził bohater Polski i Stanów Zjednoczonych. O kogo chodzi?
  13. Wymień trzech przywódców konfederacji targowickiej.
  14. Mimo, że Konstytucja 3 maja przestała praktycznie istnieć w roku 1792, rok później odbył się ostatni sejm w dziejach I Rzeczpospolitej, który formalnie zlikwidował jej zapisy. Gdzie obradował ten sejm?
  15. Wymień jednego z twórców Konstytucji, który nazwał ją „ostatnią wolą i testamentem gasnącej Ojczyzny”.

Dodatkowe informacje