Lekcje WOS- W marcu i kwietniu 2021 na pięciu lekcjach WOS w klasach ósmych wszyscy uczniowie zostali zapoznani z wieloma pojęcia dotyczącymi finansów. Korzystając z wizualnej pomocy filmów edukacyjnych na nbpportal.pl uczniowie poznali czym jest budżet państwa i, że w skali mikro budżet rodzinny opiera się na podobnych zasadach. Tworzyli przykładowy budżet rodzinny określając dochody i wydatki oraz określić czy w budżecie nastąpiła nadwyżka, równowaga czy deficyt budżetowy, poznali zasadność oszczędzania i różne możliwości inwestowania pieniędzy (w: akcje, obligacje, złoto, waluty, ziemię, nieruchomości, paliwa,  stawiali przed sobą życiowy cel, i mieli podać propozycje dróg do jego osiągnięcia, poznali czym jest "poduszka finansowa" - jak ważne jest posiadanie zabezpieczenia w różnych sytuacjach życiowych, porównywali oprocentowanie lokat w stosunku do inflacji. Określali indywidualnie zasadność lokowania pieniędzy przy danym oprocentowaniu i przykładowej inflacji.

Lekcja warsztatowa- Lekcja z bezpośrednimi uczestnikami- ambasadorami projektu w dniu 25 marca została podzielona na trzy moduły:

Pierwszy moduł prowadzony przez nauczyciela WOS Sławomira Hinca. Uczniowie za pomocą środków audiowizualnych zostali zaznajomieni z pojęciami ekonomicznymi: obligacja, emitent,  akcja, hossa, bessa, makler, giełda, indeks giełdowy, GPW.  W dalszej części obliczali przykłady inwestycji danej kwoty pieniędzy w akcje, które okazały się trafne lub nie. Omówione zostały też obligacje, kto może zostać ich emitentem oraz plusy i minusy inwestowania w obligacje, na jakie zyski może liczyć posiadacz obligacji. Drugi moduł prowadzony był przez nauczycielkę matematyki i fizyki  p. Urszulę Zamęcką. Temat modułu: Czeki, karty i drobniaki - czyli o pieniądzu. Celem zajęć było poznanie cech jakie powinien posiadać człowiek przedsiębiorczy, poznanie form i funkcji pieniądza oraz pojęcia inflacji. Uczniowie pracowali w grupach, w których wykonywali różnorakie zadania związane z obliczeniami liczbowymi, procentami, wskazywali na wady i zalety różnych form pieniądza. Trzeci moduł prowadzony był przez nauczycielkę informatyki - p. Barbarę Kochańską Uczniowie wykonywali prezentację dotyczącą informacji i podstawowych pojęć związanych z finansami osobistymi. Prezentacje te zostały przesłane do nauczyciela i opublikowane. 

Lekcje informatyki- Odbyło się 5 lekcji w dwóch klasach ósmych. Pierwsze zajęcia dotyczyły opracowania logo projektu „Złote szkoły NBP” dla potrzeb naszej szkoły w Potęgowie. W ramach tych zajęć uczniowie korzystając z dostępnych programów graficznych łączyli elementy graficzne NBP z elementami związanymi z naszą szkołą. W formie konkursu zostało wybrane logo, na użytek projektu w naszej szkole .Kolejne zajęcia dotyczyły podatków i ich rozliczania.

lekcja4

Uczniowie wyszukiwali i wyjaśniali pojęcia związane z podatkami. Rodzaje podatków dochodowych. Określenie progów podatkowych i stawek podatku dochodowego od osób, ulgi podatkowe – analizowano schematy objaśniające temat. Uczniowie poznali kwoty jakich nie można przekroczyć, gdy chcemy wykorzystać ulgę w pełnym zakresie. Odpowiadali na pytanie "kto i dlaczego może korzystać ze wspólnego opodatkowania". W roli eksperta wystąpiła p. U. Zamęcka, która świadczy usługi rozliczania podatków. Uczniowie zostali zapoznani  z programem komputerowym do wypełniania zeznań podatkowych- PIT-36 i PIT-37.Następne zajęcia dotyczyły zakładania własnej firmy. Uczniowie podzieleni na 4-osobowe zespoły przeprowadzili swoją własną burzę mózgów dotyczącą cech i umiejętności człowieka przedsiębiorczego. Wykorzystując przygotowaną prezentację omówiono etapy zakładania firmy. W drugiej części lekcji uczniowie w zespołach prowadzili symulacje wymyślania fikcyjnej firmy, rejestrowania jej i określania zasad prowadzenia jej. Na zakończenie porównano wybrane przez uczniów formy działalności.

lekcja3 

Osobne zajęcia dotyczyły bezpieczeństwa i cyberprzemocy. Skupiono się na korzystaniu z bankowości elektronicznej i zasadach bezpiecznego korzystania z kont bankowych przez Internet. Szczególną uwagę zwrócono na hasła i ich prawidłowość. Uczniowie w formie mapy myśli opracowali zasady bezpiecznego poruszania się i korzystania z Internetu. Ostatnie zajęcia przeprowadzono w formie warsztaty online. Tym razem w formie eksperta wystapił dyrektor naszej szkoły p. Leszek Domaszk. Uczniowie dowiedzieli się za pomocą jakich aplikacji, korzystając z wersji demonstracyjnej i wirtualnych pieniędzy mogą rozpocząć swoją przygodę z rynkiem wymiany walut

forex

Lekcje matematyki - Uczniowie klas 8 rozwiązywali zadania związane z lokatami bankowymi, ceną hurtową i detaliczną, a także zadania dotyczące podatków płaconych w naszym kraju. ostała poruszona kwestia usług oferowanych przez bank: rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, konto internetowe, karta płatnicza, depozyt bankowy, konto młodzieżowe, oszczędności, lokata bankowa (rodzaje, opłacalność), kredyt, oprocentowanie. Na podstawie przygotowanych materiałów uczniowie starali się samodzielnie wyjaśniać wyżej wymienioną terminologię. Co jest korzystniejsze: trzymać wolną gotówkę w domu a może lepiej jest wpłacić ją na lokatę. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że lepiej swoje oszczędności ulokować w banku na lokacie. Młodzież swoje oszczędności -  1000 zł zamierza ulokować w banku na okres jednego roku. Musieli dokonać wyboru, który bank wybrać: a, b czy c.  Klasę podzielna trzy zespoły. Każdy zespół opracował jedną z trzech proponowanych ofert. Pierwsza oferta - oprocentowanie: 5 % w skali roku, długość lokaty: 3 miesiące, kapitalizacja: na koniec okresu oszczędzania, druga oferta - oprocentowanie: 5 % w skali roku, długość lokaty: 6 miesięcy kapitalizacja: co miesiąc, trzecia oferta - oprocentowanie: 5 % w skali roku, długość lokaty: 1 rok, kapitalizacja: na koniec okresu oszczędzania. Po przedstawieniu wyników wywiązała się wśród uczniów dyskusja na omawiany temat. Jednogłośnie stwierdzili, że oferta 2 jest najkorzystniejsza dla nich. Zysk będzie największy. Liczyli oprocentowanie lokaty np.: „na pewną lokatę wpłacono 5000 zł. Po roku stan tej lokaty wyniósł 5200 zł. Jakie jest oprocentowanie tej lokaty?, stan konta po kolejnym roku? jeżeli kapitał i odsetki nie zostały wypłacone a oprocentowanie się nie zmieniło. Kolejnym krokiem podjętym na matematyce przez ambasadorów były podatki płacone w Polsce. Na lekcję młodzież przygotowała i zaprezentowała definicję podatku, klasyfikację. Uczniowie chętnie wykonywali zadania, jeśli cel pracy jest im bliski i czemuś ma służyć; powiązanie matematyki czysto teoretycznej z życiem codziennym. Podatek od towarów i usług (VAT), oraz  dochodowy od osób fizycznych budzi ich zainteresowanie i motywuje do kreatywnego myślenia.  Rozwiązywali  zadania praktyczne: (posezonowe obniżki cen), sprawdzali na jakie towary i usługi nakłada się podatek VAT. Obliczali cenę netto i brutto danych towarów.  Na koniec wszyscy rozwiązywali testy – zastosowanie matematyki w praktyce. 

Dodatkowe informacje