Aktualności

Angielski w naszej szkole

Najciekawsze metody nauczania języka angielskiego w naszej szkole

            Przechodząc obok klasopracowni, w której panuje idealna cisza, moznaby pomyśleć: „jacy zdyscyplinowani uczniowie, na pewno wszystko wiedzą z lekcji”. Pracując w zawodzie od wielu lat, można jednak dojść do wniosku, że cisza na lekcji NIE ZAWSZE oznacza efektywne uczenie się. Być może uczniowie wstydzą się aktywności w czasie lekcji? Albo po prostu nie są na tyle pewni siebie, aby „zgłosić się” ? Oczywiście, są takie momenty lekcji, gdzie uczniowie powinni zanotować ważne informacje, bądź wysłuchać nauczyciela w skupieniu. Śmiało jednak możemy pozwolić naszym wychowankom na „odrobinę szaleństwa” związanego z procesem zgłębiania wiedzy. To właśnie w tym celu niezwykle pomocne okazują się różnorodne metody nauczania oraz ćwiczenia, które zaspokoją słuchowców, wzrokowców czy kinestetyków. W artykule przedstawiam wybrane i stosowane w czasie zajęć – wspomagające efektywne nauczanie języka obcego – ćwiczenia i metody uczenia się w czasie zajęć.

FLASHCARDS czyli FISZKI – potocznie zwane „fiszkami” karty obrazkkowe, są moim zdaniem najlepszym sposobem nauki słówek, które „wkuwane” z listy słówek z podręcznika najczęściej mozolnie „wchodzą nam do głowy”. Zwykłe kartki z obrazkiem z jednej strony (bądź odręcznym rysunkiem) kojarzącym nam się najbardziej z nowym słowem (najlepsze są dość mocne skojarzenia, niebanalne rysunki) a z drugiej słowo w uczonym języku z tłumaczeniem, bądź też nie – i „fiszka” gotowa. Rzeczywiście, trzeba się trochę pomęczyć, pomyśleć, użyć wyobraźni, ale EFEKT GWARANTOWANY. Z obserwacji moich wynika, iż osoby, które wykonają fiszki przy nauce słownictwa w 99% otrzymują oceny bardzo dobre bądź dobre. Jest to według mnie niezastąpiony sposób uczenia się. I niekoniecznie trzeba mieć artystyczne zdolności. Ważny jest proces tworzenia.

 

117116

 

Warto skorzystać z https://fiszkoteka.pl/.

GRY EDUKACYJNE – gry w czasie lekcji, to absolutnie żadna strata czasu. Głownym celem nauki języka obcego jest umiejętność komunikowania się. Praca z naszymi uczniami, nie tylko z podręcznikiem, ma cel aktywizujący. Uczniowie zapominają o tym, iż się „uczą” i w przyjemny sposób ćwiczą gramatykę i słownictwo. Nawet najbardziej nieśmiały uczeń może osiągnąć sukces.

115114

113112

FILMY – opcja nagrywania w telefonie komórkowym daje możliwość tworzenia własnych pomysłów na rozmowę w sklepie, czy zamawianie jedzenia w restauracji. Dodatkowo uczniowie mogą usłyszeć siebie - co daje im obraz „żywego języka” i pozytywnie motywuje do wzmocnienia naważniejszej funkcji języka – komunikowania się. Bo tak na prawdę, nie pisanie, czytanie czy rozwiązywanie testów gramatycznych najbardziej przyda się im w życiu. To umiejętność spontanicznego porozumiewania się jest kluczem do sukcesu.

PARROT GAME – zamiast czytania tekstu na głos w klasie na ocenę, uczniowie nagrywają się przy pomocy dyktafonu. Ma to wiele pozytywnych stron. Uzniowie starają się zrobić to jak najlepiej, i przy okazji słyszą swoją wymowe dąrząc do perfekcji.

PRACA W PARACH – dialogi tworzone w parach, to świetna metoda na udoskonalanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym, ale także współpracy z innymi uczniami.

111110

INTERACTIVE WHITEBOARD – podręcznik w wersji elektronicznej, interaktywne zadania, filmy, piosenki i wiele innych, to jedne z wielu zalet tablicy interaktywnej. W naszej szkole zajęcia z jej wykorzystaniem to codzienność.

109108

WASHING LINE – zwyczajna linka do prania i klamerki, uczynią z najtrudniejszego gramatycznego czasu łatwą rzecz.

107106

105

WATCHING DVD FILMS – oglądanie filmów DVD w jezyku angielskim korzystnie wpływa na wyobraźnię i absorbuje uwagę uczniów w czasie lekcji.

Agnieszka Gaffke

Wspomagamy zwierzęta!

Wspomagamy Schronisko dla Zwierząt w Słupsku

Jak co roku odwiedziliśmy Schronisko dla Zwierząt w Słupku. Tym razem dary ze zbiórki szkolnej przekazali uczniowie klas czwartych i kl. Ia gimnazjum.

Wszystkim którzy wzięli udział w akcji "Nakarm Burka"

i wspomogli bezdomne zwierzęta SERDECZNIE DZIĘKUJEMY:)

Joanna Leśniak

Krew ratuje życie

Akcja ,,Łączy nas krew, która ratuje życie’’.

              W II semestrze bieżącego roku szkolnego uczniowie Zespołu Szkół w Potęgowie, w ramach współpracy z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa w Słupsku wzięli udział w akcji edukacyjnej: ,, Twoja krew, moje życie’’, organizowanej w ramach programu polityki zdrowotnej ,, Zapewnienie samowystarczalności Rzeczypospolitej Polskiej w krew i jej składniki na lata 2015 – 2020’’. W ramach akcji edukacyjnej zostały przeprowadzone przez wychowawców klas zajęcia pod hasłem ,,Łączy nas krew, która ratuje życie’’.Na zajęciach tych uczniowie obejrzeli film i dowiedzieli się m.in. :  1. Gdzie można oddawać krew.  2. Ile krwi można oddać jednorazowo? 3. Kiedy można zacząć oddawać krew? 4. Czy oddawanie krwi jest bezpieczne?  5. Jakie są przeciwwskazania do oddawania krwi?                                                                      

Uczniowie młodszych klas na zajęciach rozwiązywali rebusy, starsi zmierzyli się z krzyżówkami. Każdy mógł sprawdzić swoją wiedzę. Za aktywną pracę na zajęciach każdy uczeń otrzymał gadżet – czerwony wyginający się ołówek lub magnetyczną zakładkę. Dodatkowo uczniowie klas szóstych wzięli udział w konkursie na najciekawszy plakat propagujący krwiodawstwo.  

Zwyciężyli:

Klasa VI a : Alicja Gwadera i Daria Krasowska                                                                                           

 Klasa VI b : Wiktoria Celban i Filip Siniawski

Za udział w akcji edukacyjnej nasza szkoła uzyskała Certyfikat, który będzie piękną pamiątką tego, że jesteśmy otwarci na pomoc drugiemu człowiekowi. Pomagając zaś potrzebującym, wystawiamy świadectwo naszej empatii, wrażliwości i zaangażowania w słuszne sprawy.

Zarówno nauczyciele jak i uczniowie potwierdzili, że zajęcia były bardzo interesujące, a akcje edukacyjne tego typu są bardzo potrzebne.

Rodzice!!!

Dajcie dobry przykład dzieciom – dołączcie do grona Honorowych Dawców Krwi. Oddając krew, pomagacie uratować czyjeś życie.

By uratować czyjeś życie, wystarczy poświęcić chwilę - na fotelu dawca spędza ok. 20 minut.

Nie czekaj na apel! Krew jest potrzebna każdego dnia. Ponieważ jeden dawca może oddać jednorazowo tylko 450 ml, warto zachęcać do regularnego oddawania krwi rodzinę i przyjaciół.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie www.twojakrew.pl

Stanisław Sojka w piosence pt. ,, Tolerancja’’ śpiewał: ,, Na miły Bóg.
Życie nie tylko po to jest, by brać.Życie nie po to, by bezczynnie trwać.
I aby żyć, siebie samego trzeba dać. …’’ Obyśmy potrafili, choćby oddać krew.

          Organizator akcji Edyta Malek 

Wycieczka do Oskowa

Przez chwilę byliśmy legionistami

           Uczniowie klasy V i VI A naszej szkoły 12 czerwca udali się do Oskowa na żywą lekcję historii prowadzoną przez grupę rekonstrukcyjną X Legionu Juliusza Cezara. Spotkanie przybliżyło uczniom powstanie i burzliwe początki Imperium Rzymskiego. Uczestnicy mogli z bliska przyjrzeć się wielu aspektom życia legionistów rzymskich, pogłębić wiedzę z zakresu historii Starożytnego Rzymu oraz poznać podstawowy ekwipunek legionisty.

           Atrakcjami były: największy na świecie koń trojański i strzelanie z łuku.   Uczniowie przez chwilę poczuli atmosferę dawnych czasów, stali się członkami starożytnej społeczności .

         Zwieńczeniem lekcji były pyszne kiełbaski z ogniska. Wyjazd podobał się wychowankom. Była to dla nich ciekawa przygoda!                                                        Monika Stencel, Monika Klimczyk, Sławomir Hinca

Kolejny laureat konkursu kuratoryjnego

PAULINA PUCHALSKA LAUREATKĄ KONKURSU KURATORYJNEGO

            Uczennica klasy IIIa Paulina Puchalska to wyjątkowa dziewczyna. Gdy 10 marca 2017 r. brała udział w Kuratoryjnym Konkursie Wiedzy Biblijnej na etapie rejonowym w Słupsku, jako ostatnia wchodziła do sali, w której uczniowie pisali testy wiedzy i …..udowodniła, że słowa Pisma Świętego ,,Ostatni będą pierwszymi’’ są prawdziwe. Po raz kolejny udowodniła, że jest najlepsza - pokonała wiele osób zajmując I miejsce. Wygrana w Słupsku sprawiła, że dostała się do kolejnego etapu konkursu. Dnia 13 maja b. r. pojechałyśmy, więc do Rumi na etap wojewódzko - metropolitalny, aby po długich przygotowaniach sprawdzić poziom wiedzy w kolejnych testach. A testy wcale nie były łatwe. Wymagały szczegółowej wiedzy: znajomości postaci, dat, znaczenia przypowieści, błogosławieństw. Zadania w teście to przede wszystkim zadania otwarte, fragmenty tekstów - cytaty, w których trzeba było wpisać np. jedno słowo. Niektórzy uczniowie wychodzili załamani. Można by powiedzieć, że wszystko przez datę – bo to 13-nastego (pechowy dzień - my w to nie wierzymy!). Ale ta data okazała się szczęśliwa dla Pauliny. Po dwóch tygodniach oczekiwania przyszły wyniki. I … okazało się, iż Paulina zdobyła tytuł Laureatki.

            Jesteśmy bardzo dumni z Pauliny i szkoda, że w tym roku opuszcza mury naszej szkoły (chętnie zostawilibyśmy Ją na następny rok - aby odnosiła kolejne sukcesy:)). ,,Wypuszczamy’’ Ją jednak i życzymy powodzenia w nowej szkole.

                                                                 Opiekun Edyta Malek

Dodatkowe informacje