Najciekawsze metody nauczania języka angielskiego w naszej szkole

            Przechodząc obok klasopracowni, w której panuje idealna cisza, moznaby pomyśleć: „jacy zdyscyplinowani uczniowie, na pewno wszystko wiedzą z lekcji”. Pracując w zawodzie od wielu lat, można jednak dojść do wniosku, że cisza na lekcji NIE ZAWSZE oznacza efektywne uczenie się. Być może uczniowie wstydzą się aktywności w czasie lekcji? Albo po prostu nie są na tyle pewni siebie, aby „zgłosić się” ? Oczywiście, są takie momenty lekcji, gdzie uczniowie powinni zanotować ważne informacje, bądź wysłuchać nauczyciela w skupieniu. Śmiało jednak możemy pozwolić naszym wychowankom na „odrobinę szaleństwa” związanego z procesem zgłębiania wiedzy. To właśnie w tym celu niezwykle pomocne okazują się różnorodne metody nauczania oraz ćwiczenia, które zaspokoją słuchowców, wzrokowców czy kinestetyków. W artykule przedstawiam wybrane i stosowane w czasie zajęć – wspomagające efektywne nauczanie języka obcego – ćwiczenia i metody uczenia się w czasie zajęć.

FLASHCARDS czyli FISZKI – potocznie zwane „fiszkami” karty obrazkkowe, są moim zdaniem najlepszym sposobem nauki słówek, które „wkuwane” z listy słówek z podręcznika najczęściej mozolnie „wchodzą nam do głowy”. Zwykłe kartki z obrazkiem z jednej strony (bądź odręcznym rysunkiem) kojarzącym nam się najbardziej z nowym słowem (najlepsze są dość mocne skojarzenia, niebanalne rysunki) a z drugiej słowo w uczonym języku z tłumaczeniem, bądź też nie – i „fiszka” gotowa. Rzeczywiście, trzeba się trochę pomęczyć, pomyśleć, użyć wyobraźni, ale EFEKT GWARANTOWANY. Z obserwacji moich wynika, iż osoby, które wykonają fiszki przy nauce słownictwa w 99% otrzymują oceny bardzo dobre bądź dobre. Jest to według mnie niezastąpiony sposób uczenia się. I niekoniecznie trzeba mieć artystyczne zdolności. Ważny jest proces tworzenia.

 

117116

 

Warto skorzystać z https://fiszkoteka.pl/.

GRY EDUKACYJNE – gry w czasie lekcji, to absolutnie żadna strata czasu. Głownym celem nauki języka obcego jest umiejętność komunikowania się. Praca z naszymi uczniami, nie tylko z podręcznikiem, ma cel aktywizujący. Uczniowie zapominają o tym, iż się „uczą” i w przyjemny sposób ćwiczą gramatykę i słownictwo. Nawet najbardziej nieśmiały uczeń może osiągnąć sukces.

115114

113112

FILMY – opcja nagrywania w telefonie komórkowym daje możliwość tworzenia własnych pomysłów na rozmowę w sklepie, czy zamawianie jedzenia w restauracji. Dodatkowo uczniowie mogą usłyszeć siebie - co daje im obraz „żywego języka” i pozytywnie motywuje do wzmocnienia naważniejszej funkcji języka – komunikowania się. Bo tak na prawdę, nie pisanie, czytanie czy rozwiązywanie testów gramatycznych najbardziej przyda się im w życiu. To umiejętność spontanicznego porozumiewania się jest kluczem do sukcesu.

PARROT GAME – zamiast czytania tekstu na głos w klasie na ocenę, uczniowie nagrywają się przy pomocy dyktafonu. Ma to wiele pozytywnych stron. Uzniowie starają się zrobić to jak najlepiej, i przy okazji słyszą swoją wymowe dąrząc do perfekcji.

PRACA W PARACH – dialogi tworzone w parach, to świetna metoda na udoskonalanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym, ale także współpracy z innymi uczniami.

111110

INTERACTIVE WHITEBOARD – podręcznik w wersji elektronicznej, interaktywne zadania, filmy, piosenki i wiele innych, to jedne z wielu zalet tablicy interaktywnej. W naszej szkole zajęcia z jej wykorzystaniem to codzienność.

109108

WASHING LINE – zwyczajna linka do prania i klamerki, uczynią z najtrudniejszego gramatycznego czasu łatwą rzecz.

107106

105

WATCHING DVD FILMS – oglądanie filmów DVD w jezyku angielskim korzystnie wpływa na wyobraźnię i absorbuje uwagę uczniów w czasie lekcji.

Agnieszka Gaffke